Zajęcia w ramach podstawy programowej

Programy
Dbając o wszechstronny rozwój naszych wychowanków, realizujemy cały szereg programów, projektów i przedsięwzięć, innowacji. Współpracujemy z placówkami Montessori w Polsce i za granicą, przedszkolami z oddziałami integracyjnymi oraz z instytucjami promującymi zachowania prozdrowotne, przyjazne przyrodzie, zajmującymi się kulturą i tradycją, a także działającymi na rzecz dzieci i zwierząt. Wachlarz partnerów poszerza się i wynika nie tylko z potrzeb przedszkola, ale też z potrzeb najbliższego środowiska, którego jest integralną częścią.

Podstawa Programowa
Rozporządzenie Ministra edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r – kliknij

Program wiodący:
W roku szkolnym 2019/2020 pracujemy w oparciu o program wychowania przedszkolnego wydawnictwa PWN „Trampolina ” autorstwa Elżbiety Kordos, który jest zgodny z aktualną podstawą programową wychowania przedszkolnego.

Programy wspierające realizację edukacji Montessori
Innowacja pedagogiczna „Pomóż mi a zrobię to sam”

Wykaz realizowanych programów w roku szkolnym 2019/2020:

Program realizowany we wszystkich grupach przedszkolnych dostosowany jest do potrzeb i możliwości przedszkolaków. Nauczyciele opracowują zakres treści do poszczególnych grup dzieci.

W naszym przedszkolu dużą uwagę przykładamy do nauczania języka obcego. Przynosi to wspaniałe rezultaty  i zadowolenie zarówno dzieci jak i rodziców. Zmieniona podstawa programowa wychowania przedszkolnego wprowadza obowiązkowe, bezpłatne lekcje języka obcego. Już od 1 września 2015 r. dotyczy to wszystkich pięciolatków w wymiarze 2 razy w tygodniu.

Nauczyciele prowadzący naukę języka posiadają odpowiednie kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach, odpowiedni poziom znajomości języka obcego określony w rozporządzeniu, kwalifikacje do prowadzenia wczesnego nauczania języka obcego. W nauczaniu dzieci języka obcego ważna jest pomysłowość i kreatywność zabaw i pomocy naturalny i swobodny, pozwalający na swobodne udoskonalanie w przyszłości. Należy jednak pamiętać, że zajęcia językowe w przedszkolu powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci. Nie należy dzieci zmuszać, ponieważ może to jedynie wystraszyć lub zablokować dzieci. Nie wszystkie dzieci w swobodny sposób od razu zaczynają w języku obcym mówić czy śpiewać, nie zawsze zajęcia językowe będą natychmiast dla nich przyjemnością. Każde dziecko jest indywidualną osobą, ma prawo do lęków i stresów, czy nieśmiałości. Zajęcia językowe są doskonałą okazją do przełamywania barier, do budowania pewności siebie czy zmniejszenia strachu przed nowością. Ważne jest także, by zajęcia językowe miały w sobie element rutyny, ukazujący dzieciom pewną stałość obecności nauki języka obcego w ich funkcjonowaniu. Nauka powinna być przede wszystkim zabawą, ponieważ to zabawa jest podstawową aktywnością dziecka. Jeśli małe dziecko uzna język obcy za czynnik pozwalający mu na świetna zabawę i wyjątkowe działania, będzie cieszyło się na myśl o kolejnych zajęciach

Program wychowania przedszkolnego autorstwa Doroty Dziamskiej i Marzeny Buchnat. Program skierowany do nauczycieli, którzy są otwarci na nowe wyzwania i są gotowi rozwijać się równie dynamicznie jak ich podopieczni. Autorki programu traktują rozwój dzieci holistycznie, czyli jako proces przebiegający harmonijnie we wszystkich czterech obszarach rozwojowych.
Rolą nauczyciela w tym procesie jest wykorzystywanie spontanicznego zaangażowania dziecka i elastyczne kształtowanie optymalnego pola doświadczeń. Centralna idea programu – jest przedstawiona jako podstawa organizacji pracy w przedszkolu. Zarówno nauczyciel, jak i dziecko najpierw zbierają informacje, następnie koncentrują się na poszukiwaniu konkretnego wycinka tychże informacji. Takie podejście umożliwia rozwój wszystkich uczestników sytuacji edukacyjnej: dzieci, i nauczycieli.

W programie znajdziemy uporządkowane wszystkie cztery obszary rozwojowe: poznawczy, fizyczny (fizjologia, mała i duża motoryka), społeczny (dziecko, dziecko–dorosły, dziecko–grupa) i emocjonalny (emocje, uczucia, duchowość). Program zachęca do innego spojrzenia na wychowanie przedszkolne. Nauczyciel, który podejmie się pracy na jego podstawie, z pewnością na nowo odkryje możliwości, jakie daje spontaniczne wykorzystanie zaistniałych sytuacji edukacyjnych i doceni korzyści płynące z holistycznego podejścia do rozwoju dzieci.

Program koła plastycznego autorstwa Magdaleny Doliniak i Katarzyny Poświatowskiej. Dzięki twórczości plastycznej dziecko ma szansę wyrażania własnych emocji i przeżyć, rozwija twórczą inicjatywę, pomysłowość i wiarę we własne siły. Pobudza także rozwój umysłowy i emocjonalny, stwarzając możliwości wielorakich doświadczeń. Poprzez aktywność plastyczną dzieci uczą się wytrwałości, odpowiedzialności i współpracy w zespole.

Program zawierający wskazówki do nauki czytania globalnego METODĄ DOMMANA. Program opiera się na prezentacji napisów w kolorze czerwonym odpowiedniej wielkości. Pakiet zawiera 200 specjalnie opracowanych kart. Na kartach prezentowane jest 113 pojedynczych słów, 45 wyrażeń dwuwyrazowych, 42 proste trzywyrazowe zdania. Do zabawy zostały dobrane słowa z najbliższego otoczenia dziecka, tak aby można było odnaleźć w środowisku dziecka reprezentację danego słowa: odpowiedni przedmiot lub czynność i pokazać je dziecku. Pojedyncze słowa dziecko powtarza poznając wyrażenia dwuwyrazowe i zdania, gdyż te zbudowane są ze słów, znajdujących się na kartach. 

Program taneczny dla przedszkolaków, który rozwija sprawność ruchową dzieci, uczy wyczucia rytmu i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Międzynarodowy program, którego celem jest promowanie czytelnictwa wśród dzieci oraz międzynarodowa przedszkolna współpraca.

AProgram autorstwa Magdaleny Skwarek – Palenickiej pomaga na nowo odkryć piękno natury, ukazać go w sposób prosty, namacalny i nie przekoloryzowany. Realizacja projektu, to powrót do zapomnianych zabaw podwórkowych, uprawianie rabat w ogrodzie przedszkolnym, bieganie boso po trawie i robienie pikników na placu wokół przedszkola a także spędzanie mile czasu odkrywając tajnik jakie kryje w sobie las.

To nowy program edukacyjny dla przedszkoli w całej Polsce, organizowany przez firmę Rossmann w ramach programu Rossnę! Junior. Program ma na celu pomagać nauczycieli w edukacji i motywowaniu przedszkolaków do codziennego dbania o higienę. Higiena osobista to jeden z istotniejszych elementów codziennego życia, który wpływa nie tylko na wygląd, ale również na zdrowie. Dobrych nawyków, także higienicznych, uczymy się już od najmłodszych lat. To, co wtedy przyswoimy, procentuje w dorosłym życiu. Czas intensywnej nauki w wieku przedszkolnym warto wykorzystać także na kształtowanie dobrych nawyków higienicznych.

To nowy, ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli opracowany wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W tym roku przeprowadzana zostanie pilotażowa edycja. Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Dlatego też istotne jest edukowanie dzieci w zakresie prawidłowego żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują o późniejszym stylu życia. Dodatkowo z badań wynika także, że żywność ekologiczna może mieć związek ze zdrowszym stylem życia. Konsumenci ekologiczni częściej dbają o dietę i aktywność fizyczną oraz cechuje ich istotnie mniejsze prawdopodobieństwo nadwagi i otyłości.

To autorski program Pani Elzbiety Kopani – Kalkowskiej i Magdaleny Skwarek – Palenickiej. Głównym jego celem jest umożliwienie dzieciom poznawanie utworów literatury dziecięcej i rozwijanie ich zainteresowań czytelniczych poprzez jak najczęstszy kontakt z książką oraz dobrowolny i spontaniczny udział w zabawach z tekstem. Czytanie dzieciom jest nieodłącznym elementem pracy nauczyciela w przedszkolu. Aby uatrakcyjnić formę kontaktu z literaturą włączyłyśmy do realizacji tego programu rodziców, przedstawicieli władz miasta. Nawiązałyśmy współpracę z biblioteką. Dzieci w ramach realizacji programu uczestniczą w cotygodniowych lekcjach bibliotecznych. Głównym założeniem programu „Wychowanie przez czytanie” jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka. Każda z sal jest bogato wyposażona w pozycje książkowe z repertuaru literatury dziecięcej. Przygotowane w salach „Kąciki książki” znajdują się w zasięgu ręki każdego przedszkolaka.

Program został stworzony z myślą o najmłodszych przedszkolach. Ma na celu pomóc w adaptacji młodego człowieka bowiem jest to trudny czas zmian dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Od dzieci wymaga on nie tylko przystosowania się do nowych warunków otoczenia, poznania nowej organizacji dnia, zaakceptowania innej niż do tej pory pozycji społecznej – w przedszkolu przebywają przecież w licznej grupie rówieśniczej – ale przede wszystkim nierozerwalnie łączy się z rozstaniem z rodzicami. Pierwsze spotkanie z przedszkolem jest dla dziecka dużym przeżyciem. Jest to mały człowieczek, który prawdopodobnie po raz pierwszy na tak długi okres rozstał się z najbliższymi. Znalazł się sam w zupełnie nowym otoczeniu. Program zakłada takie aktywności by poznać dzieci i pozwolić im na poznanie siebie. Należy zaspokoić u dzieci poczucie akceptacji a przede wszystkim by czuły się bezpiecznie w nowym otoczeniu i towarzystwie innych dzieci.

W naszym przedszkolu nauczanie religii odbywa się w oparciu o program „Kochamy Dobrego Boga”, wynikający z Podstawy Programowej Katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce.

Powrót na początek strony